moneymoneymoney

buah hati ibu

buah hati ibu

Si Comel

Lilypie - Personal pictureLilypie Fourth Birthday tickers

Followers

Wednesday, March 10, 2010

bubur jagung...lemaknya......



siap bubur jagung aku...jagung yg aku beli dari cameron hingland....masa makan yg siap kat sana sedap bangat...banyak gak aku makan masa kt sana tu....sedap..

jadi aku bli la yg mentah tuk aku masak kat umah...lek ari sabtu tapi ari ahad tak sempat nk masak...sebab kuar g jalan2 KL.pastu lek keje ari Isnin siap la bubur jagung aku...emmmmmmyummyyummyyyummyy...kejap jer masaknyer....masukkan santan bersama-sama jagung n daun pandan...masukkan sedikit gula...kalu nk manis lagi..masukkkan lebih sikit...pastu kacau sampai mendidih..make sure jangan sampai pecah minyak plak.... ... pastu leh makan.....

Di dalam www.todays-women-and-health.com, disenaraikan 4 kebaikan utama jagung ini.

1. Kesihatan Jantung

Jagung memang terkenal dengan kebaikannya yang dapat membantu mengurangkan risiko serangan sakit jantung. Ianya sangat berguna untuk cardiovascular manusia. Pembinaan “homocysteine” di dalam badan sering kali dikaitkan dengan penyakit jantung. Pembinaan “homocysteine” di dalam darah menjadi penyumbang kepada tersumbatnya saluran darah yang mengalir ke jantung mahupun ke otak. “Homocysteine” boleh terbentuk apabila berlaku abnormalities (kecacatan) serta defisiensi dalam pemprosesan Vitamin B dalam badan. Jagung mengandungi tahap asid folic (sejenis vitamin B) yang tinggi, yang mana ianya mampu memulihkan saluran darah yang tersumbat. Selain dari itu juga Jagung mengandungi niacin (rujuk article berkenaan cendawan dan labu) yang dikatakan mampu menurunkan tahap kolesterol, sekaligus membantu mengurangkan penyakit-penyakit berkaitan dengan jantung. Magnesium pula yang ada dalam jagung membantu melancarkan perjalanan darah, oksigen serta khasiat makanan keseluruh tubuh badan. Selain dari itu juga magnesium dapat mengurangkan keadaan penyakit lain seperti asma, migrain, tekanan darah yang tidak normal serta mengurangkan risiko penyakit “atherosclerosis” (keadaan dimana pembuluh darah menebal dan boleh meyebabkan tersumbat) serta penyakit jantung-kencing manis.

2. Dapat mengurangkan risiko barah paru-paru (lung cancer) - smokers take note !!!!

Satu kajian yang telah dipaparkan di dalam Cancer Epidemiology, Biomarkers And Prevention, yang dijalankan di China mendapati mereka yang banyak memakan makanan seperti jagung, labu, betik, oren dan beberapa jenis buah lagi, mendapati risiko barah paru-paru telah menurun sebanyak 37% bagi mereka yang merokok. Ini adalah kerana jagung (dan buah-buahan yang lain tadi) mengandungi “beta-cryptoxanthin” atau biasa disebut sebagai carotenoid, ianya lebih bersifat provitamin A, yang mana apabila diserap oleh tubuh carotenoid ini ditukar menjadi vitamin A.

3. Penambah Tenaga

Jagung mengandungi “pantothenic acid”. Asid pantothenic ini sangat berguna bagi tubuh badan manusia kerana ianya mampu untuk mengubah karbohidrat yang kompleks menjadi glukosa yang seterusnya membekalkan tenaga kepada tubuh badan. Ianya juga dikenali sebagai vitamin B5. Ada juga pendapat yang mengatakan pantothenic acid ini mampu merangsang mimpi yang agak vivid (jelas) jika diambil sebelum tidur dan mungkin dapat mengingatinya kembali. Hmmm menarik, Abg Saidi ! Chuppp 3 packet!!! Selain dari itu Pantothenic acid ini digelar sebagai vitamin anti-stress. Ini adalah kerana asid jenis ini berupaya membentuk pelbagai jenis hormon adrenal yang memberikan manusia keupayaan untuk bertindakbalas serta menyesuaikan diri dengan pelbagai keadaan stress/tekanan.

Dalam masa yang sama juga, beta-carotene di dalam jagung juga menambahkan hemoglobin di dalam badan. Hemoglobin adalah sejenis protein yang membawa oksigen ke sel-sel dalam badan dan mampu mengurangkan rasa keletihan.

4. Meningkatkan Metabolisma

Jagung sangat kaya dengan manganese, sejenis mineral yang merangsang kelenjar thyroid manusia untuk membina lebih banyak “triiodothyronine”, iaitu sejenis hormon yang meningkatkan kadar metabolisma manusia. Lebih tinggi kadar metabolisma lebih baik proses pembuangan sisa badan manusia, dan ada berpendapat ianya juga dapat membantu bagi mereka yang ingin mengurangkan berat badan.

saja aku cari khasiat jagung ni,tuk bacaan korunk sume...

with love

2 comments:

  1. macam sedap je tgk bubur jagung akak wat tu..yummy!!

    nanti nak try wat la..terliur lak tgk..hik3..

    ReplyDelete
  2. sedap ooooooooo try jgn tak try....

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails